Chiliskolan

Chili tycker jag är en underskattad råvara. Jag lagar sällan grytor utan att hacka ner lite chili eller strö över lite chilipulver. Jag tror att börjar man väl äta mycket chili blir man tolerant och behöver till slut bara krydda mer och mer. För jag tycker sällan det är lika starkt som mina kompisar eller familjemedlemar.

När man lagar mat med chili är det bra om man undviker att få det i ögonen. En gång fick jag det i ögat och på läppen och jag trodde jag skulle plågas till döds. Läppen pulserade och ögonen sved och rann som bara den. Så tvätta händerna efter du hanterat chili.

Slutligen vill jag dela med mig av ett tips när man skall laga mat med chili. Skär av toppen och rulla chilin mellan händerna över papperskorgen eller liknande. På så vis blir du av med kärnorna som man inte brukar vilja ha i maten.

5 reaktioner på ”Chiliskolan

  1. Ja, gör det 🙂 den är helt underbar… bara smälter i munnen!

    Åh, fick också chili i ögat, på läpparna, i näsan.. överallt! då jag skulle hacka ner det i en kladdkaka jag gjorde för nåt årssedan. Och det sved ju som bara attan,g ick och tog en dusch men chilin hade etsat sig fast nästan.. usch! men dagen efter så blev det bra iaf.. Men tack för tipset med kärnorna!

    Kram å ha en härlig lördag =)

  2. Chili är en favorit hos mig, brukar typ alltid också ha det i alla grytor jag gör, igår slängde jag i en i en thaigryta jag gjorde som för övrigt vart supergod 🙂 Det där knepet lärde jag mig någon gång när jag tittade på Gordon Ramsey! Ha en bra dag Mikka!

  3. Jag gillar också chili mycket! dock glömmer jag aldrig den gången när jag inte tvättat händerna efteråt och gnuggade mig i ögonen… Det sved!

  4. Jag älskar starkt också, och det sägs ju att man utsöndrar endorfiner när man äter starkt, vilket ju kan vara en anledning till att det är lätt att bli beroende. Själv föredrar jag dock cayenne som jag tycker smakar lite godare. Mycket smart trick att få ur kärnorna, jag ska testa det nästa gång jag ska använda färsk chili!

Kommentera

