Vegetariskt lasagne

Lasagne är himlans käckt tycker jag, man behöver bara göra en grej och sen har man en komplett middag. I med lite allt möjligt och så slipper man hålla på och göra såser och koka potatis, skönt! Senast jag gjorde lasagne använde jag ett recept från arla som grund, men sedan gjorde jag tomatsåsen på mitt egna vis. Jag är nämligen väldigt kräsen när det kommer till tomatsås. Jag vill att den skall vara söt och tomatig med lite sting. En tomatsås som endast består av tomatkross, lök, salt och peppar duger inte för mig. Jag har tusen olika saker i min tomatsås.

Eftersom jag är lite virrig av mig ibland så kommer jag inte exakt ihåg vad jag hade i senast men jag tror det var ungefär detta: Lök, vitlök, tomatkross, socker, sambal, tomatpuré, lite ekologisk buljong och massa olika örter. Eftersom jag inte kommer ihåg exakt får ni nöja er med arlas tomatsås, den var säkert också god!

Recept: Arla med modifikation

Vegetariskt lasagne

4 portioner

Tomatsås:

  • ½ gul lök
  • 1 burk krossade tomater, ca 400 g
  • 50 g smör
  • ½ tsk salt
  • Spenatfyllning:
  • 1 paket fryst, tinad bladspenat, ca 250 g
  • 250 g  kvarg 10%
  • 1 ägg
  • 9 lasagneplattor
  • 4 dl Kelda ostsås
  • 1 dl riven västerbottenost

Ta bort det pappriga skalet på löken. Häll tomaterna i en kastrull. Lägg i lök, smör och salt. Sätt kastrullen på spisen på medelstark värme och låt såsen puttra medan du gör resten av fyllningen till lasagnen. Rör om då och då. Krama ur det mesta vattnet ur spenaten och blanda med kvarg och ägg. Sätt ugnen på 200°. Häll hälften av ostsåsen i botten av en ugnssäker form. Ta upp löken ur tomatsåsen och häll hälften av tomatsåsen i formen. Bred ut såserna så att de täcker hela botten. Lägg i ett lager lasagneplattor i formen, du kan behöva dela en platta i mindre bitar för att få den att passa. Lägg på spenatröra och bred ut jämnt. Fortsätt att varva lasagneplattor med spenatröra. Det ska vara lasagneplattor högst upp. Häll på resten av ostsåsen och tomatsåsen. Bred ut dem jämnt så att lasagneplattorna är täckta. Strö över riven ost. Tillaga lasagnen i mitten av ugnen ca 30 minuter. Ta försiktigt ut lasagnen och låt den svalna ett par minuter innan du serverar. Servera gärna med sallad och bröd.

8 reaktioner på ”Vegetariskt lasagne

  1. sv: åh vad roligt, och TACK så mycket! 😀 du är varmt välkommen att kika in igen 🙂 🙂 mysig blogg hade du själv förresten, önskar jag orkade fota min mat lite oftare.. jag kommer alltid på det när jag ätit upp.. 😉

Kommentera

