Majs- och zucchinisoppa

Nu är fotograferingen avklarad, så himla skönt! Jag smög runt och tog lite bilder som jag skall visa er snart. Fast ni får nog vänta tills imorgon, jag är för trött för att föra över bilderna från kameran. Jag och mamma blev i alla fall nöjda med resultatet och det blev väldigt ”oss”.

Passar även på att lägga in ett litet recept på en soppa vi åt förra veckan. Detta är en väldigt mild och barnvänlig soppa, så vill man kan man ju alltid krydda upp den med lite chili.

Måtten är ungefära, jag kommer inte riktigt ihåg vad jag hade i 🙂

Majs- och zucchinisoppa

4 portioner

  • 2 st potatisar
  • 1 lite zucchini
  • 3 msk smör
  • 2 dl  majskorn
  • 0,5 st purjolök
  • 4 dl grönsaksbuljong
  • 3 dl mellangrädde
  • ½ ask färskost med valfri smak
  • 8 skivor bröd
  • smör
  • stark ost
  • skinka
  • tomatskivor
  • senap

Skär potatisen, zucchinin och purjolöken i små tärningar. Låt dem fräsa i smör utan att ta färg.Tillsätt hälften av majsen samt buljongen och grädden.Låt soppan sjuda tills potatisen känns mjuk. Mixa därefter soppan slät i mixer, rör ner färskosten och smaksätt med salt och peppar. Garnera med resten av majsen.

Bred senap och smör på hälften av bröden. Lägg på ost, skinka och tomat. Lägg på de resterande skivorna så det blir en dubbelmacka. Grilla i ett toastjärn eller i ugnen.

8 reaktioner på ”Majs- och zucchinisoppa

  1. Hahaha! Verkar så! Jobbiga vi är 😉 På ett bra sätt. Hoppas jag….
    Nä, är så trött på blogg.se, bara massa strul och reklam hela tiden tycker jag, haha.

Kommentera

