Ugnspannkaka med hjortronsylt och vaniljröra

När jag var liten var bland det värsta att äta ugnspannkaka med fläsk. Jag kommer ihåg hur besviken jag blev när det serverades och hur jag satt och pillade ur fläsket och mest åt lingonsylt faktiskt. Som ni kanske förstår har jag traumatiska minnen av fläskpannkaka och jag kommer aldrig servera min barn det! Nämnas skall att jag älskar ugnspannkaka och gärna äter det ofta, tyvärr är inte Calle lika förtjust så det blir inte så ofta trots allt.

Den godaste ugnspannkakan tycker jag är med få ägg, mycket mjöl och riven potatis. Igår gjorde jag ugnspannkaka och åt det med hjortronsylt och turkisk yoghurt med vanilj.

Ugnspannkaka med hjortronsylt och vaniljröra

4 portioner

  • 4 ägg
  • 8 dl mjölk
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 små rivna potatisar
  • salt
  • smör
  • hjortronsylt
  • turkisk yoghurt
  • äkta vaniljpulver

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och riv potatisen. Blanda potatis, ägg, mjölk och mjölk till en klumpfri smet. Smörj en ugnsform och häll i smeten. Grädda pannkakan i ca 30 min. Servera sedan med sylt och yoghurt blandat med vanilj.

3 reaktioner på ”Ugnspannkaka med hjortronsylt och vaniljröra

Kommentera

