Fruktig kycklingsallad med bulgur

Gud vilken god rätt! Jag älskar rätter som dessa och det är sällan de slår fel hos mig. I förra veckan åt jag faktiskt denna rätt både till lunch och middag och sedan till lunch igen dagen efter. Godast tycker jag är att rätten rymmer hela smakpaletten. Apelsinen bidrar till syra, russinen till sötma, avocadon till krämighet och nötterna till krispet (nu märker jag att det blev lite på konsistenspaletten också). Hur som helst, jag rekommenderar verkligen denna rätt.

Recept: Saltå Kvarn

Fruktig kycklingsallad med bulgur

4 portioner

  • 3 dl bulgur
  • 1 tsk curry
  • 2 msk olivolja
  • rivet skal från 1 citron
  • 6 dl hönsbuljong
  • 1 apelsin
  • 1 mogen mango
  • ½ gurk
  • 2 avocado
  • ½ dl russin
  • 1 dl torkade aprikose
  • ½ dl cashewnötter
  • Persilja och myntablad
  • ½ grillad kyckling
  • 2 dl matyoghurt
  • 2 passionsfrukter
  • salt och peppar

Fräs bulguren i olivolja och rivet citronskal. Häll på buljong och koka enligt förpackningen. Skala apelsinen,avocadon, gurkan och mangon. Skär i bitar. Strimla aprikosen. Blanda allt grönt med bulguren och vänd även ner kycklingen i bitar. Strö över örter. Kärna ur passionsfrukten och blanda med yoghurt. Smaka av med salt och peppar och servera till salladen.

5 reaktioner på ”Fruktig kycklingsallad med bulgur

Kommentera

