Lax med quinoasallad, limeyoghurt och basilikaolja

Nu skall jag bjuda på ännu ett recept från min nya kokbok från saltå kvarn. Jag måste säga att kokboken redan är en av mina givna favoriter. Boken symboliserar hela min idé om mat då den är fylld utav mycket vegetariskt, mycket grönt och dessutom många miljövänliga recept. Jag har redan sagt det men jag rekommenderar verkligen denna kokbok!

Det senaste receptet jag gjorde ur boken var en enkel och nyttig laxrätt. Jag skippade basilikaoljan då jag hade dåligt om tid, men den får hänga med nästa gång!

Lax med quinoasallad, limeyoghurt och basilikaolja

4 portioner

  • 4 laxfiléer
  • 2 tsk socker
  • salt och peppar
  • 3 dl kokt quinoa
  • 0.5 st gurka
  • 1 liten rödlök
  • 2 dl bladpersilja
  • 2 dl kokta svarta bönor
  • 2 msk olivolja
  • saft från 1 pressad citron
  • salt och peppar
  • 2.5 dl tjock yoghurt
  • sagt och skal från 2 lime
  • salt och peppar
  • 1 dl olivolja
  • 1 knippe basilika
  • salt och peppar
  • skalet från 1 riven citron

Skölj quinoan och koka den enligt förpackningen. Hacka grönsakerna och fräs dem hastigt i lite olivolja. Blanda dem med quinoan, bönor och olivolja. Smaka av med citron, salt och peppar. Blanda yoghurt, lime skal+saft. Smaka av med salt och peppar. Mixa olivoljan med basilka, salt och peppar samt citron. Salta och peppra laxen och strö över lite socker. Stek på medelvärme tills lacen är genomstekt. Servera genast.

5 reaktioner på ”Lax med quinoasallad, limeyoghurt och basilikaolja

  1. mums,
    gott och nyttigt om något!

    Fast kommer inte ens ihåg hur lax smakar, hmm, illa?
    Haha, har ju varit vegetarian i 4 år + att jag är nästintill vegan och varit det i ett år nu.
    Äter endast ägg om det ska vara något från ”djurriket”. Och då bara vitan för jag har alltid hatat gulan sedan jag var liten. 🙂
    Onödig info. haha!

  2. Lite off topic här i början. Men blir ledsen när jag läser din kommentar Mia. Känner igen mig från när jag inte mådde bra. Att bara äta äggvitan (det sitter massa nyttigheter i gulan!), att utesluta kött osv, alla lögner om att jag gillar inte det, inte det… 😦 Jag är iaf glad att du läser Mikaelas blogg, hon är en hyvens kvinna, med sund inställning 🙂

    Den där boken har jag velat ha länge! Har hittat den för 165 kr, ska köpas! Jag gillar kött och blir aldrig vegetarian igen. Men därmed inte sagt att jag inte uppskattar grönt, vegetariskt och miljövänligt 🙂

Kommentera

