Mannagrynsgröt med blåbär och kardemumma

Nu skall jag bjuda på dagens frukost, en god mannagrynsgröt. Detta var faktiskt första gången jag gjorde mannagrynsgröt själv och precis som väntat råkade jag bränna den lite i botten. Men trots den lilla brännskadan blev det supergott!

Till åt jag även en minibagel med jordnötssmör

Recept: Arla

Mannagrynsgröt med blåbär och kardemumma

2 portioner

  • 2 dl frysta blåbär
  • 11/2 msk honung
  • 4 dl mjölk
  • 3/4 dl mannagryn
  • 11/2 tsk stött kardemumma
  • 1 krm salt
  • 2 dl mjölk

Lägg 1 dl blåbär och honungen i en skål. Värm i mikro på medeleffekt ca 1 min, ställ åt sidan. Koka upp mjölken i en kastrull. Vispa i mannagryn, kardemumma och salt. Sjud under omrörning ca 3 min. Rör i 1 dl blåbär. Servera med honungsblåbären och mjölk.

17 reaktioner på ”Mannagrynsgröt med blåbär och kardemumma

  1. En dum fråga kanske… Men mannagryn, vad är det för gryn? Tänkte om man är lite glutenkänslig. Då kan man ju äta havre men inte vete, korn och råg.. Det ser jättegott ut och jag blev sugen!

  2. mannagrynsgröt är den enda gröt jag gillar! eller nej, risgrynsgröt också faktiskt, men det äter man ju sällan till frukost. så mannagrynsgröt är den enda frukostgröt jag gillar 😉

  3. Har ALLTID gjort mannagrynsgröt i micron och aldrig på spisen!!
    Gör den i micron så slipper du risken för att bränna den 😉
    mannagrynsgröt har jag alltid gillat bäst av alla grötsorter! Nu äter jag aldrig gröt längre, men ska re va så ska det va Mannagrynsgröt! 🙂
    Risgrynsgröt har jag aldrig gillat! Kanske en del pga att det känns som ”mannagrynsgröt med klumpar i…?!” 😛

  4. Jag tror bestämt du är den jag känner till som skriver mest om jordnötssmör! Det är bra, för jag undrar så vad en jordnötssmörsnovis som jag ska göra av min burk? Mer än att bre på bröd och skiva banan över. Dina bästa tips, tack!

  5. Heeeej Mickan!

    Saknar dig i Uppsen.
    Kom tillbaka NU!

    Är det svårt att baka bagels?
    Min mamma älskar den brödsorten och det skulle vara superkul att baka några nästa gång jag åker hem.
    Har du några speciella tips som man ska tänka på?

    KRAM

    1. Hoppas du läser detta nu Lina! Jag vill jättegärna komma tillbaka till Uppsala, jag saknar våra fikastunder!! Jag har faktiskt sökt lite i Uppsala till hösten ifall Calle får jobb där så har jag något att läsa.

      Det är lite halvkrångligt att baka bagels men det blir jättegott. Det svåra är att få dem snygga. Om du gör det tänk att låta dem jäsa på ett mjölat bakplåtspapper annars blir det svårt att få upp dem utan att de blir skrynkliga! Jag tycker absolut du skall göra sådana till din mamma 🙂

      KRAM

  6. jag äter ofta mannagrynsgröt när jag kommer på att jag måste variera mig lite (äter nästan alltid fiberhavregrynsgröt annars) men den senaste tiden har jag alldeles glömt av det. tack för påminnelsen! :=)

Kommentera

