Banankaka med blåbär och frosting

Gud, detta kan faktiskt vara en av de godare kakor jag gjort och ätit. Kombinationen banan och kanel är förvånansvärt god och banan gör dessutom kakan så himla saftig. Att sedan toppa med en frosting är ju bara pricken över i:et. Jag kommer garanterat göra om denna igen då den gick som smör i solsken (säger man så? 😀 )

Åhh jag älskar helt enkelt kakor och annat gott, varför kan man inte få leva på det?

Banankaka med blåbär och frosting

ca 8-10 bitar

  • 1 dl socker
  • 2 dl florsocker
  • 150 g rumsvarmt smör
  • 3 medelstora bananer
  • 2 ägg
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • ½ tsk kanel
  • 1 dl valnötter
  • 2 dl amerikanska blåbär eller färsk blåbär
  • smör och ströbröd
  • 100 g färskost naturell
  • 1 dl florsocker
  • 50 g smör
  • 1 nypa äkta vanilj

Börja med att smörja och bröa en springform med 26 cm i diameter. Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop socker, florsocker och smör. Mosa bananerna och rör ner, gärna med en elvisp så det blir krämigt och gott. Vispa äggen och vispa sedan ner i bananblandningen. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och valnötter för sig och vispa sedan ner med bananerna. Rör även ner blåbären. Häll i formen och grädda i mitten av ugnen i 35-40 min. Under tiden vispar du ihop färskost, florsocker, smör och vanilj. Ställ i kylen. När kakan är klar och har fått kallna ja då brer du på frostingen. Var noga med att inte göra det när kakan är varm för då blir det klabbigt.

9 reaktioner på ”Banankaka med blåbär och frosting

  1. Låter helt mega god ju! 🙂 Banankaka är gott, frosting är gott, blåbär är gott! Och visst heter det ”som smör i solsken” 🙂

    Idag kom jag på att om man gillar godis borde man vara en hund. Eller iaf hund hemma hos oss. Malva får samma mat varje dag-tråååk. Men annars får hon ju en massa olika ”godisar” hela tiden! Varje dag, flera gånger med! (jag skämmer inte aaaalls bort henne. Men hon är ju så mager, säger hönsmamman haha)

    Ja, styr kosingen mot Uppsala 😛 Känner så få här i sthlm. Dig vill man ju lära känna!
    Hösten är ovis. Har du bestämt dig ännu? Jag lusläste där du frågade dina läsare om vad de gjorde. Fast jag vet inte om jag blev klokare haha. Blev du? Nu i vår har jag iaf anmält mig till en engelskakurs får att fräscha upp kunskaperna. Jag ska även ta körkort, för det fanns inte på kartan när jag var i ”rätt” ålder. Undra om jag och Gustaf är tillsammans efter det här, han är min handledare haha 🙂 Under sommaren blir det jobb på Stadium, får se hur mycket när jag får schemat. Blir nog inte massa, för det är många som slåss om tiderna. Sen är jag ett oskrivet blad!

  2. Haha! Jag tycker att det är roligare att jogga än att gå (fast jag gillara att gå också), men det är så himla segt i början när man inte orkar så mycket! 😀

  3. Åh, nej. Min kommentar försvann…

    Såg iaf väldans gott ut. Älskar kakor som är saftiga med creamcheese frosting. Hade tänkt göra morotskaka till påsken men denna kanske man skulle testa istället =)

Kommentera

