Jerrys tacopaj

Om ni kommer ihåg så äter vi paj nästan varje fredag. Sist var det denna paj jag bjöd på och den var supergod. Smarrigt med creme fraiche-geggan. Jag hoppade över pepperonin för jag tycker den är lite stark, men den är ju fin att pynta med annars. Vill man kan man ju köra sojafärs men vi körde ekologisk nötfärs. Jag kommer definitivt göra denna paj igen, längtar redan 😀

Recept: Allt om mat

Jerrys tacopaj

4 portioner

Pajdeg:

  • 3 dl vetemjöl
  • 125 g smör
  • 2 msk kallt vatten

Fyllning 1:

  • 2 gula lökar
  • 500 g nötfärs
  • 1 påse tacokryddor
  • 1/2 dl vatten

Fyllning 2:

  • 4 tomater
  • 3-4 pepperoni (inlagda pepparfrukter)
  • 2 dl crème fraiche
  • 4 msk majonnäs
  • 1 krm vitpeppar
  • 2 tsk curry
  • 2 dl riven ost

Garnering:

  • 3 pepperoni

Blanda mjöl och smöret skuret i bitar i matberedare. Kör till en smulig massa, tillsätt vattnet och kör en kort stund. Tryck ut degen i en pajform, 26 cm. Ställ kallt medan fyllningen förbereds. Sätt ugnen på 200°. Hacka löken och fräs den tillsammans med köttfärsen. Häll i kryddorna och vattnet och låt det koka in. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 15 min. Häll i fyllningen. Dela tomaterna och kärna ur dem. Hacka tomater och pepperoni.
Blanda crème fraiche, majonnäs, vitpeppar och curry med tomat- och pepperonihacket. Bred blandningen över fyllningen, strö på osten och grädda mitt iugnen tills den får fin färg ca 15 min. Garnera med några fina pepperoni. Servera gärna med sallad.

5 reaktioner på ”Jerrys tacopaj

Kommentera

