Coleslaw

När man grillar måste man ha många olika såser och röror att välja på, annars är det inte gott! Det optimala är om man även har en massa tillbehör att välja på, men det blöta och krämiga är det absolut viktigaste.

Igår grillade vi och då gjorde jag en coleslaw. Jag ÄLSKAR coleslaw, det är så himla gott att jag kan äta det utan något annat till. Självklart är det även godast om man gör den själva och här kommer receptet jag använde mig av. Dock var jag tvungen att hoppa över moroten för en i familjen är allergisk, men nästa gång jag gör den skall självklart moroten i 🙂

Recept: Carola Magnusson

Coleslaw

4 portioner

  • 3 dl vitkål
  • 3 dl morot
  • 0.5 färsk ananas eller 1 svenskt äpple, välj efter säsong
  • 2 msk majonnäs
  • 1 dl crème fraiche eller kesella gourmet
  • Havssalt efter smak
  • Svartpeppar

Strimla vitkålen fint med kniven eller använd osthyveln och hyvla direkt från vitkålshuvudet. Strimla moroten.Hacka den färska ananasen fint och pressa ur juicen (kasta inte juicen, den är god att dricka), eller riv äpplet.Blanda vitkål, morot och fint hackad, urvriden ananas (eller rivet äpple) med majonnäs och créme fraice/kesella gourmet. Blanda med slev i stora dag. Cole slawen ska kännas luftig. Smaka av med havssalt och svartpeppar.

Här kommer några andra favoriter också. Mangodressingen som bara är att dö för 😀 Beasås som är en stående favorit här hemma. En bönsalsa på lite hopplock och fetaost.

7 reaktioner på ”Coleslaw

  1. Tack så jättemycket!

    Jo, jag gör det också för det där himlans sötsugets skull. Förra gången jag körde LCHF fullt ut (länge) så drack jag lightläsk/saft, men jag inser nu att de bara stjälpte, eftersom de gjorde mig sötsugen de också, så nu ska jag (som du) utesluta cola light (buhu) och fun light, i alla fall på daglig basis. Tufft, men jag tror att det kommer vara värt det till slut!

Kommentera

