Köttfärsbiffar i gudomlig sås

Jag har bloggat om denna rätt förr, men jag gör det nu igen då den är så fantastiskt god. Receptet har jag tagit från Victoria på matplatsen men jag har gjort några förändringar i såsen, typ 1 😀 Alla jag bjudit denna på tycker den är så himla god och slickar nästan tallriken efter. Och nej, man saknar inte ris eller potatis den är fullt tillräckligt med en sallad till. Men tror man inte på mig får man servera med vilket tillbehör man vill 🙂

Köttfärsbiffar i gudomlig sås

6 biffar

  • 600 g nötfärs (jag kör med nötfärs för då gör det inget om det är lite rött i mitten)
  • 1 förp mozzarella i bit
  • 1/2 kruka färsk basilika
  • 4 soltorkade tomater
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 ägg
  • salt & svartpeppar (jag kör utan salt för jag tycker tomaterna är tillräckligt salta)
  • smör att steka i

sås:

  • stekskyn
  • 2 dl grädde
  • 1 msk tomatpuré
  • 100 g philadelphiaost
  • oxfond

Blanda färs, ägg, grädde, strimlad basilika, hackade soltorkade tomater och mozzarella skuren i små kuber. Salta & peppra. Forma 6 st biffar.Stek biffarna på ganska hög värme, några minuter per sida, i rikligt med smör. Lyft upp biffarna och rör ner grädde, philadelphia och buljongtärning i steksyn. Låt koka upp och lägg i biffarna och låt dem puttra med tills de är genomstekta.

10 reaktioner på ”Köttfärsbiffar i gudomlig sås

  1. Varje gång jag går in på din blogg så typ krossar jordnötssmörssyltmackan (oj så långt ord) mitt hjärta. Den ser så fruktansvärt god ut och jag vill bara haaa den!! Men… Inga mackor för mig på ett tag icke.

Kommentera

