Alexanders royal

Här kommer pajen som min kusin bakade igår med hjälp av mig. Jag tycker absolut ni skall testa denna, mumma vad gott det var! Alla åt minst två bitar, alla utom Alex som åt 5! Det godaste var pajdegen som var helt perfekt i min mening, kanske berodde det på alla turer in och ur kylen/frysen? Vad tror ni?

Alexanders royal

12 bitar

Pajdeg

  • 125 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 msk socker
  • 1 krm salt
  • 1 msk mjölk

Skär smöret i kuber, blanda hastigt ihop med mjöl, socker och salt. Droppa ner mjölken och blanda. Låt degen vila i kylen i 1 timme. Kava ut degen och fodra en pajform på 24 cm i diameter. Nagga botten med en gaffel och ställ i frysen. Sätt ugnen på 200 grader och stoppa in pajen direkt sänk till 175 grader. Grädda i 10 min. Under tiden gör du fyllningen.

Fyllning

  • 1 burk kondenserad mjölk (400g)
  • 1 dl grädde
  • 2 äggulor
  • 2 ägg
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl hallon

Blanda väl till en slät smet. Fyll det förgräddade pajskalet och grädda i 175 grader i 30 min. Låt sedan kallna.

Glasyr

  • 1 dl grädde
  • 150 g mjölkchoklad

Koka upp grädden och dra av från plattan. Låt den stå någon minut och rör ner grovt hackad choklad. Bred ut över den kalla kakan. Servera gärna med hallon och grädde.

7 reaktioner på ”Alexanders royal

Kommentera

