Hollandaisesås

Jag storgillar inte fisk utan det krävs något riktigt gott för att jag skall äta det med ett leende på läpparna. Ett fisktillbehör som gör att jag äter mer än gärna är hollandaisesås. Fy sjutton vad gott det är till fisk, helt perfekt!! Såsen kan man ju göra själv, men orkar man inte så finns det goda varianter att köpa i kyldisken. Roligast och godast är ju såklart att göra den själv 🙂

Detta har jag ätit två gånger i förra veckan! En gång med lax och en gång med torskrygg. Till slängde jag ihop en liten pytt av det jag hittade hemma.

Hollandaisesås

  • 150 g smör
  • 2 äggulor
  • 1 tsk pressad citronsaft
  • 2-3 msk vatten
  • salt
  • malen vitpeppar

Smält smöret på svag värme utan att det bryns. Blanda äggulor, citron och vatten i en kastrull, ej av aluminium. Sätt kastrullen i vattenbad strax under kokpunkten. Vispa snabbt tills blandningen tjocknar.Tillsätt det varma, smälta smöret lite åt gången, under kraftig vispning. Var noga med att bottensatsen på smöret ej kommer med. Smaksätt med salt och peppar.

6 reaktioner på ”Hollandaisesås

  1. Jag ska äta lax med holladaisesås och harricot verts till lunch alldeles strax här, bara laxen blir klar i ugnen 🙂
    Dock så har jag fuskat och köpt såsen, tyckte inte att de var värt att ställa mig att göra bara till mig och den köpta brukar man kunna spara i kylen ett tag så det fick blir så 🙂

  2. Allra första gången jag gjorde en hollandaisesås blev den helt perfekt och då tänker man – hollandaise – hur svårt kan det egentligen vara?

    Nästa gång gjorde jag på exakt samma sätt och den blev en fullständig katastrof. Efter det misslyckandet har jag bara köpt färdig på burk. Borde nog göra ett försök till. Ditt recept ser enklare ut än mitt.

Kommentera

