Avokadosallad med knaperstekt bacon

I går var det 23 grader och åska riktigt tungt och kvavt väder. Jag är sådan som påverkas mentalt av vädret och jag tror inte att jag är den enda som får huvudvärk när åska ligger i luften. Dagar som dessa är det godast med något lätt att stoppa i magen exempelvis denna goda sallad.

Vi serverade lax till salladen men jag tror det är lika gott med en bit grillad kött. Så varför inte testa till helgen?

Senare idag blir blodpudding dränkt i lingonsylt! Inte så sexigt kanske haha!

Recept: Per Morberg

Avokadosallad med knaperstekt bacon

4 portioner

Sallad

  • 2 st avokado
  • 1 pkt bacon
  • 4 st tomater
  • Sallad efter favoritsort eller blanda gärna olika sorter

Dressing

  • 3 msk olivolja
  • 1 msk citronsaft
  • 1 tsk dijonsenap
  • 1 tsk honung
  • Salt
  • Nymalen peppar


Blanda ihop alla ingredienser i en kopp. Skölj salladen och tomaterna väl i kallt vatten. Låt salladen rinna av väl.Skär bacon i mindre bitar och stek knaprig. Lägg på lite hushållspapper så fettet sugs upp. Lägg upp en fluffig bädd med sallad på tallriken. Dela avokadon i mitten och ta ur kärnan. Skär upp den som en solfjäder och lägg på salladen.Skiva tomaterna och lägg runt om. Strö över det knaperstekta baconet. Sist av allt, droppa över dressingen.

9 reaktioner på ”Avokadosallad med knaperstekt bacon

  1. Bacon kan vara det bästa att ha i sallad, fy fabian vad det är gott.
    tack för hälsningen,jag hoppas verkligen jag blir bra snart, abstinens av att sitta inne.

Kommentera

