Kycklingpaj med torkade aprikoser

Precis som alla andra fredagar blev det en paj i fredags och det var en riktig toppenpaj.

När jag hälsar på kompisar som delat mitt matintresse brukar jag alltid be om att få läsa deras kokböcker och hittar jag något recept jag gillar brukar jag kopiera det för att laga i mitt egna kök. I min mobil har jag massa bilder jag tagit på recept i min kompis Annas kokböcker och detta är ett av dem.

Som sagt, jättegott fast jag valde att använda grillad kyckling och skippa gallret för jag är lat 😀

Kycklingpaj med torkade aprikoser

4-6 portioner

1 paj

  • 125 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 -3 msk vatten

Nyp ihop pajdegen och ställ kallt. Tryck ut i formen, nagga och ställ kallt tills det är dags att förgrädda.

  • 100 g torkade aprikoser
  • 1 grillad kyckling
  • ½ paket bacon
  • 1 purjolök
  • 3 dl god riven ost
  • 3 ägg
  • 2 dl mjölk
  • 1 dl grädde
  • salt och peppar

Strimla löken och aprikoser och fräs tillsammans med skivad bacon. Rensa kycklingen och blanda ner i lökröran. Sätt ugnen på 200 grader och förgrädda pajskalet i ca 10 min. Blanda ägg, mjölk, grädde, salt och peppar. I det förgräddade pajskalet lägger du nu hälften av osten och sedan kycklingröran. Häll över resten av osten och äggstanningen. Grädda i ugnen i ca 40 min eller tills stanningen har stelnat. Låt stå några minuter innan servering. Servera med en sallad!

7 reaktioner på ”Kycklingpaj med torkade aprikoser

Kommentera

