Krämig potatissoppa med parmesanost

Det blev en liten förändring i matsedeln men det är fortfarande samma rätter som gäller! Eftersom det var lite tidsbrist igår valde jag att koka soppa istället för att göra auberginerullar så nu skall jag bjuda er på en mild och krämig potatisoppa istället.

Recept: Smak för grönt

Krämig potatissoppa med parmesanost

4 portioner

  • 1 purjolök (den vita delen)
  • 1 klyfta vitlök
  • 6 potatisar
  • 1.2 liter grönsaksbuljong
  • 1 lagerblad
  • 2 dl creme fraiche
  • 2 dl färskriven parmesanost
  • salt och vitpeppar
  • riven muskot

Strimla purjo och vitlök. Tärna potatisen. Fräs i smör i en kastrull och häll sedan på buljong och lagerblad. Låt koka tills potatisen är mjuk. Ta ut lagerbladet och mixa soppan slät tillsammans med creme fraiche. Värm upp soppan igen och vispa ner parmesanost. Smaka av med salt, peppar och en liten gnutta riven muskotnöt. Servera med ett gott bröd.

Till serverade jag bovetebröd (sök på bovetefrallor i bloggen om ni vill komma till receptet). Riktigt gott och mättande!

7 reaktioner på ”Krämig potatissoppa med parmesanost

  1. Då får jag kasta ut osten 😀 Haha nä men jag har tur, bor i värsta hälsofamiljen så finns inte massa gottis här hemma direkt. Ska väl vara korven med marsipan i kylen då kanske, men den behöver jag ju när jag gör mina supertårtor 😀

Kommentera

