Grillad kyckling med svampsås och balsamicogrönsaker

Gud vilken god middag jag lyckades fixa, riktigt namsigt blev det! Mamma tycker att det var vrålgott, så jag tar det som ett gott betyg 🙂 Inspiration till rätten fick jag från förra veckans restaurangbesök då jag beställde en rätt som var snarlik denna. Inte för att skryta, men jag tycker att den var minst lika god när jag lagat den. Ni måste testa!!!

Sedan blev det efterrätt också såklart, men det receptet får ni först i morgon 🙂

Grillad kyckling med svampsås och balsamicogrönsaker

4 portioner

  • 4 kycklingfiléer
  • salt och peppar
  • 1 aubergine
  • 1 gul lök
  • 1 zucchini
  • lite socker
  • balsamvinäger
  • salt och peppar
  • ca 150 g kantareller
  • 0.5 st liten gul lök
  • 50 g smör
  • 1 dl vatten
  • 1 msk kalvfond
  • 0.5 msk balsamvinäger
  • 1.5 dl grädde
  • några droppar soja
  • peppar
  • redning
Börja med att strimla löken och skiva grönsakerna till grönsaksblandningen. Banka ut kyckling tunt, krydda på båda sidor. Nu är det dags att börja med såsen. Finhacka löken. Smält smöret i en kastrull och lägg ner svamp och lök. Låt mjukna något och häll på vattnet, låt koka upp. Rör ner fond, grädde, soja och peppar. Red sedan såsen till önskad tjocklek. Stek grönsakerna tillsammans med lite socker och balsamvinäger tills de blir mjuka. Grilla kycklingen. Servera med såsen.
5 reaktioner på ”Grillad kyckling med svampsås och balsamicogrönsaker

  1. Detta ska jag prova. Har en kycklingfilé kvar från dagens sallad 🙂 Ska för en gångs skull inte bara läsa matbloggar utan även använda recepten i dom haha. Det blir alltid att man läser och tycker det är spännande och verkar gott, men så tillagar man det aldrig typ haha

Kommentera

