Lax med kräftstjärtar

Nu blir det lax och en jäkligt god sås! Receptet på denna rätt rev jag ut från en tidning för längelänge sedan men jag har aldrig riktigt fått tummen ur röven och faktiskt lagat det. Eftersom Calle kom igår tyckte jag det var anledning att laga något extra gott och jag rotade då fram detta recept ur mina gömmor.

Såsen var enligt min mening att dö för, så himla god 🙂 Det andra var också gott såklart, men jag är en såstjej 😀

Just det, nu har vi äntligen fått ett köksbord också, det är lyx det!!

Recept: Laga lätt

Lax med kräftstjärtar

4 portioner

  • 6-8 medelstora potatisar
  • 80 g färsk spenat
  • smör
  • 2 äggulor
  • salt och peppar
  • riven muskot

Skala och koka potatisen. Pressa potatisen och blanda med nässlor, smör, och ägg. Smaka av med kryddor. Spritsa ut potatisen i valfri storlek och gratinera i 5-10 minuter så de får färg.

  • 4 laxfiléer
  • 1 tsk citronpeppar
  • 1 burk med kräftstjärtar
  • 0.5 dl majonnäs
  • 0.5 klyfta pressad vitlök
  • 0.5 dl hackad dill

Sätt ugnen på 225 grader. Pensla en form med olja. Skär ett snitt i var laxbit och lägg dem i formen. Krydda med citronpeppar. Blanda kräftstjärtar, majonnäs, vitlök och dill. Fyll sedan laxen med röran. Grädda laxen mitt i ugnen i 10-12 min.

  • 1 dl sherry
  • 1 tärning fiskbuljong
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 msk smör
  • salt och peppar
Koka sherryn och fiskbuljong så vätskan reduceras till hälften. Rör ner fraiche, smör och kryddor (var försiktig med saltet). Servera till laxen och potatisen.

 

 

5 reaktioner på ”Lax med kräftstjärtar

  1. Haha ja du.. Mamma hade också rivit ut exakt detta recept ur en tidning för lääänge sedan. Vi åt det på nyår för något år sen. Såsen är verkligen det mest löjligt goda jag ätit nånsin. Har också skrivit om den på min blogg. =)

Kommentera

