Scones med blåbär och aprikos

Nu har brödmissbrukaren varit i farten igen 🙂 När jag för några dagar sedan skulle äta soppa till lunch ratade jag alla 5 sorters bröd jag hade här hemma och bestämde mig för att baka lite scones istället. För att vara lite måttlig gjorde jag ”nyttiga” scones vilka jag hittade receptet på hos nlife. Jag tycker att resultatet blev bra, kanske att jag önskat dem lite sötare men det är bara godismonstret i mig som talar. Med lite messmör, eller rättare sagt MYCKET messmör blev det toppen 🙂

Recept: NLIFE

Scones med blåbär och aprikos

16 bitar

  • 3 dl dinkelmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 1/2 dl hela linfrön
  • 1 dl havregryn
  • 1 tsk mineralsalt
  • 4 tsk bakpulver
  • 2 dl verum hälsofil
  • 1 brk lättkesella
  • 1 dl frysta blåbär
  • 1/2 dl hackade torkade aprikoser

Börjamed att sätta ugnen på 250 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Blanda alla torra ingredienser väl i en bunke så att bakpulvret fördelas ordentligt. Tillsätt sedan fil och kesella och arbeta degen smidig med händerna. Krama sist ner frysta blåbär och torkade hackade aprikoser snabbt. Dela degen i fyra lika bitar. Rulla dem till bollar, lägg på plåten och kavla dem till runda plattor. Skär med en brödkniv varje platta rakt över i fyra delar. Grädda i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna på galler innen du bryter i sär dem och serverar.

Tre slank ner i min mage utan problem 😀

11 reaktioner på ”Scones med blåbär och aprikos

  1. Kombinationen aprikos och blåbär låter jättegott! Alla ingredienserna finns hemma så imorgon blir det dessa till lördagsfrukost! Om du vill ha dem lite sötare testa att ha i lite mosad banan – brukar alltid hjälpa. 🙂

Kommentera

