Marockansk couscous med veggobullar

Nu var det ett tag sedan jag skrev här och jag har fortfarande ingen lust att ta upp bloggen igen! Hur som helst vill jag berätta att jag lever och mår bra 🙂 Jag jobbar rätt mycket på hemtjänsten här i Göteborg och resten av tiden försöker jag hitta på roliga saker som får mig att må bra! Precis som många av er andra där ute väntar jag spänt på antagningen inför höstterminen. Mycket spännande!

Annars händer det inte så mycket mer spännande saker i mitt liv! Jag njuter bara av att vara frisk och glad.

Här skall ni alla fall få ett jättegott recept jag fått av min kompis My.

Marockansk couscous med veggobullar

4 portioner

  • 1 påse quorn eller sojafärs
  • 1 dl ströbröd
  • 1 dl mjölk eller sojamjölk
  • salt
  • 2 klyftor vitlök
  • 1 tsk harissa
  • 1 kruka hackad persilja

Blanda ströbröd och mjölk och låt svälla. Blanda sedan ner den vegetariska färsen, hackad persilja, pressad vitlök, harissa och salt. Rulla till bollar. Och stek precis innan serveringen i olivolja.

  • 4 dl couscous
  • 4 dl vatten
  • 1 tärning buljong
  • Gurkmeja, spiskummin och kanel
  • 1 dl cashewnötter
  • 2 apelsiner
  • Hackad persilja eller koriander

Koka couscousen med buljongen enligt förpackningen. Skär apelsinerna i tärningar. Blanda couscous med kryddor och vänd sedan ner nötter, örter och apelsin.

  • 100 g getost
  • 2.5 dl turkisk yoghurt

Mosa ost och blanda med yoghurt.

6 reaktioner på ”Marockansk couscous med veggobullar

  1. jag lagade det här idag, med vissa modifikationer då jag inte hade allt hemma. körde med aivar plus extra chili istället för harissa, pumpafrön och torkade aprikoser istället för cashewnötter och apelsin, samt bitar av krispig gurka i couscousen, och lite koriander även i biffarna. och det var helt vansinnigt gott, precis som jag trodde igår när jag läste receptet. det här känner jag på mig kommer bli en stående favorit, fetaröran var jättegod till, men jag vet inte jag tycker egentligen inte att den behövdes för bullarna blev så himla saftiga.
    tack tack tack för ett galet inspirerande recept!
    kan tänka mig detta som en del i en buffe. 🙂

Kommentera

