Creme Caramel

Igår var vi som sagt ute och åt på en Italiensk restaurang här i Göteborg. Jag åt en kycklingrätt med mozzarella, helt okej men jag måste nog erkänna att jag är rätt svårflörtad när det gäller mat. Det skall mycket till för att jag skall skrika rätt ut av smaksensation. Efter en middagen och en kopp kaffe begav vi oss hem för andra chansen, dessert och paketöppning. Blev grymt besviken när Thorsten gick vidare, vem är det som röstar på sådan musik? 😦

Här kommer i alla fall efterrätten. Jag hade aldrig ätit detta innan och det var en enkel och god rätt. Inget wow, men det är alltid roligt med nytt.

Creme Caramel

4 portioner

  • 1 dl socker
  • 1 tsk citronsaft
  • 2.5 msk hett vatten

Sockret skall smälta och bli brunt dvs karamelliseras, var försiktig så att det inte bränns! Häll på vattnet, citronsaft och låt koka i cirka 5 minuter. Häll i portionsformar och vicka på dem så karamellen fördelar sig jämnt.

  • 5 dl mjölk 3%
  • 0.5 dl socker
  • 2 nypor vaniljpulver (äkta vanilj, ej vaniljsocker)
  • 3 ägg

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjölk, socker och vaniljpulver. Låt sjuda i 3 minuter. Ställ åt sidan och låt dra i 60 min. Vispa äggen lätt och blanda med mjölken. Sila eventuellt. Fördela i portionsformarna och ställ i en ugnsform. Häll på varm vatten (ej kokande) så att vattenytan når ca 2 cm upp på formarna. Ställ formen ugnen och låt tillagas i 30 min. Stäng av ugnen, öppna luckan och låt formen stå kvar tills de svalnat. Plasta in och ställ i kylen över natten.

Vid servering doppa formarna i varmt vatten, skär med kniv runt puddingarna, vänd upp och ner och servera på fat.

 

En reaktion på ”Creme Caramel

Kommentera

