Chicken Tikka med gurksallad

I senaste numret av buffé fastnade jag direkt för detta recept och tänkte måste laga laga laga snart snart snart!!!

I höstas lärde jag mig att älska indiskt igen. Jag och Calle hade många kvällar då vi tryckte i oss naanbröd och starka grytor. Vi var även på middag där det serverades indisk gryta,  ris på persiskt vis, och svalkande vitt vin som de rekommenderat på gröna skylten.

När jag bjöd mamma på denna rätt förra veckan fuskade jag med kryddmix. Är man lite mer ambitiös kan man blanda kryddblandningen själv. Hur som helst, det var jättegott och jag vill äta det snart igen!

Recept: Buffé


Chicken Tikka med gurksallad

4 portioner

  • 600 g kycklinglårfilé
  • 3 dl basmatiris
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 burk krossade tomater (400 g)
  • 1 msk finhackad ingefära
  • 3 msk tikka masala curry paste eller 1 påse tikka masala spice mix (40 g)
  • 1 1/2 dl sötmandel
  • 1 dl matyoghurt (10%)
  • 1 dl vispgrädde
  • smör
  • salt

Gurksallad

  • 1 gurka (ca 400 g)
  • 1 dl matyoghurt (10%)
  • 1 tsk torkad mynta

Koka riset enligt anvisning på förpackningen. Skala och skär lök och vitlök i strimlor. Bryn kyckling , lök och vitlök i 2 msk smör i en gryta eller en stekpanna. Krydda med 1 tsk salt. Tillsätt krossade tomater, ingefära, currypaste eller kryddmix och sötmandel. Låt koka under lock ca 10 minuter. Plocka upp kycklingen ur grytan och lägg åt sidan. Mixa såsen jämn med stavmixer eller i matberedare. Lägg tillbaka kycklingen i såsen och tillsätt yoghurt och grädde. Koka ytterligare 2 minuter. Hyvla gurkan i långa remsor med en potatisskalare. Blanda gurkan med yoghurt och mynta. Krydda med 2 krm salt. Servera grytan med riset och gurksalladen.

4 reaktioner på ”Chicken Tikka med gurksallad

  1. Även jag fick upp ögonen för detta recept! Är dock inte blandkostare, men tror att det går precis lika bra att tillsätta bönor eller linser istället. 🙂

Lämna en kommentar