Tonfiskbiffar med matvetesallad

Förr brukade jag alltid skratta åt alla människor som var ute och sprang i regn och rusk. Idag blev jag så irriterad på vädret att jag trotsade regnskurarna och begav mig ut på en runda. Jobbigt och blött, men jäklar vad nöjd jag var efter. Väl hemma väntade en god lunch som jag bjuder på här.

Tonfiskbiffar med matvetesallad

4 portioner

Tonfiskbiffar

  • 2 burkar tonfisk
  • 0.5 finhackad rödlök
  • 2 ägg
  • ströbröd
  • sambal oelek
  • salt och peppar

Mosa tonfisk med en gaffel i en bunke. Blanda ner ägg, lök, kryddor och ströbröd. Ta bara så mycket ströbröd så att det går att forma biffar. Stek sedan biffarna i ordentligt med olja så de får fin färg.

Matvetesallad

  • 4 portioner kokt matvete
  • tärnad gurka
  • blandad sallad
  • 1 näve pumpakärnor
  • 1 näve torkade tranbär
  • olivolja

Blanda alla ingredienser. Servera med biffarna och ringla gärna lite olivolja och balsamvinäger över.

6 reaktioner på ”Tonfiskbiffar med matvetesallad

  1. det här lät helt sjukt gott! älskar tonfisk och ska prova receptet på biffarna imorgon. mmmh! 🙂

  2. sv: jag har också ratat gröt ett tag, men egentligen går det ju väldigt snabbt att göra, plus att det kan vara ganska gott 🙂

Lämna en kommentar