Biffsallad

Jag är glad att jag inte tog bort min matblogg när jag tröttnade på att laga mat för några år sedan 😀 Det är ju som en liten receptbok med recept som jag faktiskt lagat och smakat. Så jag tänkte att jag lite då och då skulle lägga in lite nya recept här, mest för att jag inte skall glömma dem och för att det är praktiskt att ha dem alla samlade på ett och samma ställe. DSC_3182

Biff och myntasallad
4 portioner

  • 2 bitar ryggbiff
  • 1 röd chili
  • 4 schalottenlökar
  • 1 citrongräs
  • 1 gurka
  • 2 pak choi
  • 100 g sockerärtor
  • 1 kruka mynta
  • 75 g salta jordnötter
  • 1 tsk rårörsocker
  • 1 lime zest och juice
  • 3 tsk fisksås
I en stor bunke, förbered dressingen genom att vispa ihop socker och limejuice tills sockret löst sig. Tillsätt fisksås, vispa igen och ställ åt sidan. Placera en stor grillpanna på spisen med hög värme och gnid in biffarna med lite olja. Stek biffarna i 3-4 minuter på varje sida om du vill ha medium rare. Lägg sedan i folie på en tallrik och låt vila i 5 minuter. Tillsätt fint hackad chili, schalottenlök och citrongräs till dressingen. Skär sedan tunna skivor av gurka, pak choy, sockerärtor och mynta och vänd ner i dressingen. Blanda ordentligt. Lägg på ett fat och toppa med köttet i skivor.

Lämna en kommentar