Ananaspaj

Kanske är det någon av er läsare som inte sett detta recept ännu? Fast jag tvivlar på det, jag har sett detta recept i minst tre andra bloggar och har varje gång blivit lockad att testa. Nu har jag äntligen bakat och ätit och jag tycker att pajen var hur god som helst. Testa om ni tycker om fräscha efterrätter!

Ananaspaj

ca 8 bitar

  • 150 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 ägg
  • ½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 burk ananaskross

Börja med att arbeta ihop smör, mjöl, 1 dl socker och bakpulver till en pajdeg. Tryck ut i en form, nagga och ställ kallt. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Häll av ananasen i ett durkslag och blanda ner i smeten. Häll ner i pajskalet. Grädda i ca 30-35 min. Låt svalna och servera med vispad grädde.

13 reaktioner på ”Ananaspaj

  1. Ser mumsig ut!
    Förresten du pluggade väl till kostvetare i Uppsala ett tag innan? Hur höga var intagningspoängen då? Jag har valt det som förstaval och har 17.70 men det lägsta förra året var 19,03, tror du att jag har någon chans att komma in ändå? Hur svårt är det att få tag på boende där och vad tyckte du om utbildningen i övrigt? Hehe många frågor 😉

    1. Hej! Det var nog typ 16 när jag kom in, men då var det utan meritpoäng. 19 är ju med meritpoäng, så om du har 17.70 utan meritpoäng kommer du in tror jag! Boende är lite krångligare, det är många som söker och det finns inte tillräckligt med platser. Ett tips är att bli inneboende hos någon om du ej får korridor. Utbildningen var rolig, dock inte så svår om man nu får säga så 😀 Det var en del praktiska moment vilket var superkul. Gillar man mat tror jag utbildningen är super!

  2. Det var gott! Tror det hade varit ännu bättre med äkta lönnsirap dock…

    Haha, ananaspaj verkar ha blivit poppis i bloggvärlden nu, alla gör det, men det förstår jag för det är GOTT.

  3. Som du säger så har man sett den både här och där 🙂 Men jag har fortfarande inte smakat den. Får bli nu under sommaren, i think.

Lämna en kommentar